آشنایی با مفاهیم اولیه سئو
آشنایی با مفاهیم اولیه سئو
سئو مخفف search engine optimization به معنای لغوی بهینه سازی موتورهای جستجو است و در اصطلاح به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد که نتیجه ان دریافت رتبه صفحه بالاتر از نظر موتورهای جستجو و بازدید بیشتر است.
موتورهای جستجو شامل:
- Yahoo
- Bing
- Ask
- Gig blast
- Blekko
- Duckduckgo
Spider
موتورهای جستجو فقط در پایگاه های داده خود جستجو می کنند اما این پایگاها چگونه جمع آوری می شوند؟ نرم افزاری در موتور های جستجو نصب است به نام spider یا روبات که با استفاده از الگوریتم(مجموعه دستوراتی که یکی پس از دیگری انجام می شود) های خاصی به جمع آوری اطلاعات می پردازد به صفحات جدیدی که در وب به وجود می آیند می رود و با توجه به پارامترهای خاصی اطلاعات صفحات را در پایگاه داده خود ذخیره می کند.
Indexer
بایگانی کننده اطلاعات به این معنی است که اطلاعاتی را که اسپایدر کسب می کند دریافت و مشخص می کند که اطلاعات به چه گروهی تعلق دارند حجم آنها چقدر است، حاوی چه کلمات کلیدی هستند، این کلمات چند بار در آن صفحه تکرار شده، در کجای صفحه قرار گرفته اند و در چه زمانی ثبت یا بروزرسانی شده اند.
Query processor
تحلیل گر درخواست کاربر: بوسیله الگوریتم خاص و محرمانه ای صفحات مربوط به درخواست را رتبه بندی و با توجه به ارتباط صفحات با جستجو کاربر آنها را به کاربر پیشنهاد می کند که این فرایند رتبه بندی صفحه( page rank ) نام دارد.
Meta search engines
ابر جستجوها : به پایگاه داده های بقیه موتورهای جستجو مراجعه می کنند و خود پایگاه داده ندارند مانند:
- www.mamma.com
- www.dogpile.com
- www.ixquick.com
بر اساس آماری که سایت comscore.com در سال 2013 ارائه کرده سهم هریک از موتور های جستجو بدین شرح است:
Google 66.9%
Bing 18%
Yahoo11.3% که از نتایج بینگ استفاده می کند
Ask 2.5%
Aol1.3%
که دومورد آخر از نتایج گوگل استفاده می کنند
اهداف سئو
اما تنها سئو مهم نیست و عامل های دیگری هستند که باعث وفاداری مشتریان می شود :
- اینکه چقدر مطالب ما واقعی و درست هستند.
- چه اندازه به مشتری اهمیت داده می شود.
- طراحی سایت بسیار مهم است اینکه کاربردر سایت احساس خوشایندی داشته باشد.
- هرگز از طراحان آماتور استفاده نکنید .
- به هیچ وجه از قالب های پیش ساخته استفاده نکنید چون در دسترس سایرین نیز قرار دارند و در این صورت وب سایت شما هیچ مزیتی نسبت به بقیه نخواهد داشت.
- اگه مایلید از دیگر وب سایت های الگو برداری کنید به طور کامل از یک وب سایت ایده نگیرید فقط از نقاط قوت انها الهام بگیرید.
- هرگز عجله نکنید اگر یک سایت با کیفیت بعد از شش ماه راه اندازی شود بهتر است از اینکه یک سایت بی کیفیت طی یک هفته آماده شود چون سایت خوب کاربر های خود را وفادار می کند.
- در بین دو وب سایت با محتوای یکسان گزینه برنده ان است که طراحی بهتر و جذاب تری دارد.
- به یاد داشته باشید که سئو وظیفه دارد کاربران را به سمت سایت شما سوق دهد وظیفه نگه داری و ترغیب انها به ارجاع دوباره بر عهده شماست.
منبع: sokanAkademy.COM